MPK Wrocław będzie mogło między innymi kupić nowe tramwaje, które pozwolą wycofać najstarsze pojazdy. Blisko 200 mln zł udało się z programu FENiKS 2021-2027, z którego realizowany był projekt "Zakup taboru tramwajowego dla Wrocławia - etap I". – To jest nasz wspólny sukces – uważa Witold Woźny, szef miejskiego przewoźnika.
Wrocław korzysta ze środków unijnych realizując nie tylko inwestycje infrastrukturalne dla komunikacji miejskiej, ale także kupując tabor potrzebny do obsługi codziennych połączeń na terenie miasta. Zakup pojazdów jest częścią szerszego projektu, jakim jest
wrocławski Program Tramwajowo-Autobusowy na lata 2024–2032.
Komunikacja we Wrocławiu. Refinansowanie kupna tramwajów
– Sprawa absolutnie ważna dla naszego miasta. Wrocław dostał kolejne bardzo duże i historyczne dofinansowanie. Prawie 200 mln złotych to są pieniądze, które z jednej strony pozwolą refinansować już dokonane zakupy taborowe. Z drugiej strony pozwolą na zakup nowych tramwajów – przekazał prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
MPK Wrocław informuje, że dzięki wspomnianemu dofinansowaniu
uda się zamówić 9 nowych tramwajów Pesa 146N Twist a także refinansowany zostanie zakup 24 już kursujących po ulicach miasta wagonów od bydgoskiego producenta.
Wrocław i 600 mln zł na inwestycje taborowe
Prezes wrocławskiego MPK wskazał przede wszystkim wysoką kwotę z dofinansowań, jaką w ostatnich dwóch latach udało się pozyskać spółce. – MPK pozyskało ponad 600 milionów złotych środków bezzwrotnych, związanych z inwestycjami w nasz wrocławski tabor: na tramwaje i na autobusy. Ten rok jest absolutnie przełomowy – zaznaczył Witold Woźny.
Fot. MPK Wrocław | Jednym z projektów taborowych był zakup przegubowych autobusów elektrycznych od Mercedesa
Za słowami szły od razu wyliczenia: rok 2023 i środki w wysokości 99 mln zł na zakup 19 tramwajów. Następnie 33 mln zł dofinansowania na zakup 13 autobusów elektrycznych. Rok 2024 to m.in.
78 mln zł na zakup 28 autobusów elektrycznych, a rok 2025 to z kolei 203 mln bezzwrotnej dotacji z Krajowego Planu Odbudowy.
– Jesteśmy skuteczni, też mocą merytoryczności, zaangażowaniem i kreatywnością naszych pracowników: począwszy od osób, które przygotowują dokumenty aplikacyjne, ale także obsługą administracyjną czy pracownikami pionu korporacyjnego. To jest nasz wspólny sukces – chwalił Woźny, dodając do tej listy również osoby odpowiedzialne za planowanie przewozów oraz motorniczych i kierowców.
Kwestia przywołanego już refinansowania wydaje się dość jasna. Jednym ze sposobów na wykorzystanie tych środków, są kolejne inwestycje. I tutaj najbardziej możliwy sposób ich wydatkowania, to przeznaczenie ich na modernizację
pozostałych 26 dwukierunkowych tramwajów Skoda 19T.